علمدار جبهه :: حاج حسین خرازی

پاسخ به یک پرسش

 

 

 

 

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت دوستان و همراهان گرامی

 

 

انشاءالله که زیر سایه الطاف خداوندی و فیوضات حضرت ولی عصر(عج) موفق و مؤید باشید.

 

 

راستش می خواستم در مورد اوضاع درهم و بر هم اروپا بنویسم اما یکی از دوستان عزیز ، پرسشی را مطرح کردند که لازم دیدم امروز تا حد وسع و امکان به این موضوع بپردازم.

 

اکنون پرسش ایشان را می خوانیم:

 

------------------------------------------------------------------------------

بسیاری از احادیث و روایات تاکید بر این امر دارند که امام زمان وقتی ظهور میکنندکه جامعه بشری در ظلم و کفر و فساد و تباهی (در همه ابعاد اعم از زندگی فردی - اجتماعی - سیاسی -خانوادگی ......) غرق شده باشه.در این صورت امام برای اصلاح جامعه ظهور خواهند کرد (خب طبیعتا چنین جامعه ای دارای فکری سالم و اندیشه والای نیست. چون اگر افراد جامعه ای دارای فکری سالم و اندیشه روشن باشند هرگز جامعه به این درجه از سقوط نمیرسه )- از طرف دیگر همه علما و بسیاری از احادیث و روایات بر این نکته تاکید دارند که مولای ما وقتی ظهورمی کنند که جامعه بشری زمینه ظهورش را با رفتار و کردار شایسته فراهم کنند به گونه ای که لایق دیدار مولا باشند و موجبات و زمینه حضور علنی ایشان در بین مردم را مهیا کنند. خب می بینید که این دو ضد هم هستند و جمع بین ضدین ممکن نیست .پس لازم است که اذهان عمومی در این خصوص کاملا روشن شود تا برداشتهای غلطی از این احادیث نشه.

------------------------------------------------------------------------------

 

احتمالا مقصود این خواننده گرامی این حدیث است که می گوید:

امام زمان(عج) زمانی ظهور می کند که «يملاء الارض قسطا و عدلا بعد ماملئت ظلما و جورا».(۱)

 

منظور از «ملئت ظلما و جورا» پر شدن دنيا از ظلم و جور نيست‏ بلكه منظور و مراد سيطره و چيرگى ظلم و ستم و فراگيرى جوراست‏ به گونه‏ اى كه مجال و گريزى براى رهايى از آن نباشد. مثلا در نظر بگيريد امروز را كه نظم نوين جهانى آمريكا مطرح است و میبینیم كه پس از فروپاشى شوروى سابق، آمريكاى جنايتكار كشورهاى مختلف را تحت فشار قرار داده تا حاكميت ظالمانه خود را گسترش و توسعه دهد. ولى در هر حال بايد توجه داشت كه به تعبير علمى هيچگونه عليتى بين پرشدن دنيا از ظلم و جور و يا سيطره ظلم و جور بر دنيا و ظهور امام زمان(ع)، وجود ندارد كه بگوييم امام زمان بايد در اين شرايط ظهور فرمايد.

 

 

یک مثال دیگر: اکنون همجنس بازی در برخی از کشورها مانند اسپانیا، کانادا و ... به صورت قانونی درآمده است اما این دلیل نمی شود که بگوییم همجنس بازی در میان تمام مردم شیوع یافته است بلکه در عین حال افراد بسیاری هستند که مخالف این رذایل بوده و به زندگی سالم خود ادامه می دهند و اکثریت جامعه را تشکیل می دهند. جریان ظلم و جور و فساد و جریان مقابل آن، همراه هم پیش می روند.

 

 

همانگونه که رژیم فاسد شاهنشاهی در یک سوی قضیه بود و مردم نیز در سوی دیگر قضیه بودند. هر دو همزمان بودند منتها یکی سیطره و چیرگی داشت اما دیگری که اکثریت داشت تحت این سلطه بود. احتمالا موردی هم که این خواننده ی گرامی ذکر کرده اند به همین گونه باشد.

 

 

اکنون وضع کنونی جهان شاهدی زنده بر این سخن است. شما  بحران فرانسه را در نظر داشته باشید، تفکر و اندیشه مردم روز به روز در حال متعالی شدن است، برای آزادی و عدالت قیام می کنند و همزمان در آن سوی قضیه دولت فرانسه است که جور و ستم و تبعیض اش بر آنان سیطره دارد.

 

 

پس به این ترتیب می شود این دو حدیث را جمع کرد و از آن ضدین های منطقی نیست که قابل جمع نباشد. مثل سیاهی و سفیدی.

 

 

توضيح مطلبى در اينجا مفيد و ضرورى است و آن اينكه روايات وارده در اين بحث و مقام دو دسته هستند:

 

الف) دسته‏ اى از روايات می‏فرمايند:

«يملاءالارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما وجورا».

 که اين حرف «كاف‏» به گفته بزرگان ادبيات زبان عرب يا براى تشبيه است‏ يا مقابله. يعنى امام زمان(ع)، دنيا را از عدل و داد پر میكند آنچنان كه از ظلم و ستم پر شده باشد يا در مقابل آنكه دنيا مملو و سرشار از جور و ستم است آن را پر از عدل و داد مینمايد. ملاحظه میفرماييد كه در اين تعبير و بيان، سخن از مقابله بين ظلم و عدل و يا شباهت ميان پرشدن زمين از عدالت است‏ بگونه ‏اى كه از جور و ستم پر شده باشد و سخنى از تاريخ سپرى شدن ظلم و جور و جايگزينى عدل و داد به ميان نيامده است.

 

 ب) در برخى ديگر از روايات چنين آمده است كه:

 

«يملاءالارض قسطا و عدلا و نورا بعد ما ملئت ظلما و جورا»(2) بعد از آنكه دنيا از ظلم و جور پر شد امام زمان(ع)، تشريف می آورد و آن را از عدل و داد سرشار و لبريز مینمايد; اما مقدار اين فاصله و اندازه آن مشخص نشده است. پس بايد اين شبهه ازاذهان بيرون بيايد كه تا دنيا از ظلم و ستم پر شد; بايد حتما امام زمان(ع)، ظهور كند; زيرا امكان آن هست كه اين مدت زمان و فاصله بنا به حكمتها و مصالحى به درازا بكشد و اين نبايد براى كسى جاى نگرانى و يا افسردگى باشد.

یاحق

 

---------------------------------------

 

پی نوشت ها

 

 

1. عن النبى(ص): «لولم يبق من‏الدنيا الا يوم لطول الله ذلك اليوم حتى ياتى رجل من عترتى اسمه اسمى يملاءالارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا» ينابيع‏المودة، ص‏426 و همچنين كمال‏الدين و تمام‏النعمة ج‏1، ص‏280، ح‏27 و مصادر فراوان ديگر.

 

 

 

 

2. از رسول خدا(ص)، نقل شده است كه در رابطه با امام زمان(ع)، فرمودند: يملاءالارض قسطا و عدلاو نورا بعد تملى‏ء ظلما و جورا و سواءا. اثبات‏الهداة، ج‏3، ح‏268; سنن ابى‏داود ج 4، ص‏107 ; كنز العمال، ج‏14، ص 264; همچنين اصبغ بن نباته به نقل كمال‏الدين، ج 1، ص‏259، حديث 5، روايت مى‏كند كه فرمودند: «يملاءالله عزوجل به الارض نورا بعد ظلمتها و عدلا بعد جورها علمابعد جهلها»

 

 


برچسب‌ها: آخرالزمان, امام مهدی, شهدا, حدیث و روایات, شبهات, قرآن, نسل جدید,

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 12 تير 1391 توسط  وصال جان
صفحه قبل 1 صفحه بعد